Het verhaal van Mayte

Het verhaal van Mayte
Mayte Ibañez, docente Spaans
Onderwijs gaat voor mij over persoonsvorming

“Toen ik hier vijf jaar geleden solliciteerde, vroeg ik me eerst nog af: ga ik me daar niet vervelen? Een school waar Spaans alleen in de bovenbouw wordt gegeven als keuzevak… Dat geeft het vak niet het imago dat het verdient. Maar ik voelde me aangetrokken tot de professionaliteit, de uitstraling en de kracht van de school en besloot dat ik me hard ging maken voor de uitbreiding van het vak Spaans. Daar zet ik me volledig voor in.
Toch gaat het mij in mijn werk bij Lek en Linge niet inhoudelijk om mijn vak. Spaans is het vervoermiddel. De bestemming is persoonsvorming: kunnen reageren in verschillende omstandigheden, zelfredzaam zijn, je eigen pad kiezen, kritisch denken, problemen oplossen. Dáár draait lesgeven om voor mij. Niet om grammatica of woordjes leren, dat staat allemaal prima uitgelegd in het lesboek. Mijn toegevoegde waarde als docent is wat ik leerlingen te bieden heb vanuit mijn eigen achtergrond, taal en cultuur. Bijvoorbeeld als ik in het Spaans een persoonlijk verhaal over de Spaanse Burgeroorlog vertel aan 6 vwo, vanuit het perspectief van mijn ouders en mijn grootouders. Daarover met elkaar praten, de verdieping zoeken en de link leggen met hun eigen leven; daarmee kan ik hen verrijken.
‘Mijn toegevoegde waarde als docent is wat ik leerlingen te bieden heb vanuit mijn eigen achtergrond, taal en cultuur’
Mijn enthousiasme en energie wordt door anderen wel eens vermoeiend gevonden. Ik ben iemand die nooit stopt en altijd nieuwe ideeën heeft. Naast dat ik lesgeef, examenvoorbereiding doe en mentor ben in de bovenbouw, ben ik voorzitter van de sectie Spaans en coördinator moderne vreemde talen (MVT). Als coördinator U-talent alfa-gamma grijp ik zoveel mogelijk kansen om onze leerlingen te laten ervaren wat studeren betekent, met welke onderwerpen studenten bezig zijn. Daarnaast initieer ik nog allerlei vakoverstijgende projecten en events en organiseer ik reizen en uitwisselingen. Met de Utrechtse Universiteit en de HU zoek ik graag de samenwerking tijdens MVT-netwerkbijeenkomsten. Hier breng ik mijn vraagstukken vanuit de werkvloer naar de onderzoekers en de toekomstige docenten.
Naast vier dagen op Lek en Linge werk ik voor een periode van twee jaar één dag in de week bij het SLO. Daar ontwikkelen we met 25 professionals en experts het nieuwe curriculum voor het voortgezet onderwijs. Vanuit die positie wil ik bij Lek en Linge Culemborg het liefst zo snel mogelijk gaan proefdraaien met de nieuwe domeinen en onderzoek doen naar het effect. Onze school kan dan een belangrijke rol vervullen als trekker bij de invoer van het nieuwe curriculum.
Alles bij elkaar is het heel veel werk, maar ik vind het heerlijk. Soms is het lastig de balans te vinden tussen werk en thuis, maar vervelen doe ik me in ieder geval nooit.”
Alle verhalen
Het verhaal van Nicita
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Bobberd
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Allison
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Arno
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Myrthe
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Roy
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Menno
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Borre
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.
Het verhaal van Joop
Prepared do an dissuade be so whatever steepest. Yet her beyond looked either day wished nay. By doubtful disposed do juvenile an.

Koffie en kennismaken?
Lek en Linge Culemborg maken we samen: docenten, leerlingen en ondersteunend personeel. Als ambitieuze professionals maken we onze school elke dag een beetje beter. De lat ligt hoog. We helpen elkaar om te groeien; in ons vak en als mens. Samen geven we onze leerlingen alle kansen om de beste versie van zichzelf te worden.
Lek en Linge Culemborg is samen met de Lingeborgh Geldermalsen onderdeel van schoolgemeenschap O.R.S. Lek en Linge
Bekijk de website van Lek en Linge Culemborg en de website van de Lingeborgh in Geldermalsen